مشکلات جسمی و روحی شغل برنامه نویسی

  • خانه
  • مشکلات جسمی و روحی شغل برنامه نویسی
Image تحقیقات

مشکلات جسمی و روحی شغل برنامه نویسی

با سلام

امروز می خواهیم به بررسی مشکلات جسمی و روحیه شغل برنامه نویسی بپردازیم  که حتی ممکنه تا به حال توجه نکرده باشین ولی اگر رعایت نشه به مرور تاثیرات خودش رو نشان می دهد.

 

مشکلات جسمی :

  • چاقی : تقریبا ۸۰ درصد برنامه نویس ها با این مشکل رو به رو هستند  حتی آنهایی که جثه ریزی دارند و به قول معروف باربی یا لاغر هستند چاقی در ناحیه شکم را تجربه می کنند که دلایل اصلیش عدم تحرک , پشت میز نشستن و مصرف زیاد کافئین می باشد .
    چاقی در شرایط بدتر می تواند به  دیابت سطح ۲ منجر بشود که این باعث می شود برنامه نویس ها زود فرسوده شوند و مجبور باشند هر چند وقت یک بار آزمایش گلوکز بدن .
  • حملات قلبی : دلیل اصلی این مشکل هم عدم تحرک می باشد که از سن ۳۰ به بالا خودش رو به مرور نشان می دهد. در واقع این عدم تحرک در برنامه نویسی باعث بروز مشکلات زیادی شده است .
  • مرگ بر اثر عدم تحرک :‌ یک آزمایشگاه پزشکی به نام مایو (Mayo Medical Laboratories) در سال ۲۰۱۰ تحقیقی را انجام دادن که نشان می داد کسانی که ۱۱ ساعت پشت میز مینشینند ۳.۵ سال زودتر با مرگ روبرو می شوند و اگر طرف برنامه نویس باشه این عدد به ۸.۲ سال افزایش پیدا می کند !
    به تعبیری شما وقتی این شغل رو انتخاب می کنید ۸ سال از زندگی خودتون را از دست می دهید .
  • ناراحتی چشمی : برنامه نویس ها به خاطر تمرکز زیاد پشت مانیتور و توجه زیاد به آن , زودتر دچار  خستگی چشم  , کم شدن بینایی و پارگی مویرگ های چشم می شوند که این میزان در مواقعی که برنامه دچار مشکل یا باگ می شود , چند برابر است .
  • کمردرد : به دلیل نشستن متوالی برنامه نویس ها این مشکل به وجود می آید که عواملی مانند استاندارد نبودن صندلی و بد نشستن روی آن , این مشکل را دوچندان می کند .
  • ناراحتی شانه  و مچ : این مشکل هم از مشکلات رایج برنامه نویس ها می باشد . دو نوع سندروم تونل کارپ و سندروم تونل کوپیتال و ۸ عدد عصب در دستان وجود دارد که به دلیل استفاده زیاد از موس و کیبورد و قرار گرفتن مچ دست بر روی میز , این عصب ها به مرور از بین می روند و برای درمان آن باید جراحی شوند و در اکثر مواقع بعد از جراحی به حالت قبل باز نمی گردد (میشه گفت این مشکل بین برنامه نویس ها و گیتاریست ها به دلیل استفاده زیاد از مچ دست مشترک است). به همین دلیل است که می گویند ورزش های مچ دست را بین ساعات کار حتما انجام دهید.

 

مشکلات روحی :

برنامه نویس ها علارقم مشکلات جسمی , دچار مشکلات روحی هم می شوند که می توان گفت نسبت به مشکلات جسمی خطرناک تر هستند.

  • افسردگی : به دلیل عدم تحرک ,انفرادی کار کردن , طبیعت شغل و محوری بودن شغلشان , بعد از چند وقت دچار افسردگی می شوند. در واقع وقتی شغل شما محوری باشد و همه با شما کار داشته باشند , یک شکست کوچک در شغل می تواند آسیب های زیادی را به شما وارد کند . متاسفانه  می توان گفت شایع ترین مشکل روحی ای که برنامه نویس ها با آن روبه رو هستند , افسردگی می باشد .
  • سندرم خستگی مزمن : این مشکل بر اثر خستگی , بی خوابی و مصرف کافئین زیاد  ایجاد می شوند.برنامه نویس ها به دلایل بیدار ماندن یا برطرف کردن خستگی ناشی از ساعات کاری زیاد , یکی از مصرف کنندهای اصلی کافئین می باشند .
  • وسواس فکری : میشه گفت برنامه نویس ها قالبا در کار خودشون وسواس و نظم زیادی دارند کدهایی که می نویسند باید مرتب باشد . این نظم کدها باعث می شود آنها در ساعت های خالی زندگیشون به کدها , برطرف کردن مشکلات کدها , پیدا کردن راه های جدید و.. فکر کنند که در نهایت به مشکل وسواس فکری منجر می شود و تاثیراتش را در زندگی شخصی نیز نشان می دهد.
  • از دست دادن اعتماد به نفس  : برنامه نویس ها مخصوص freelancer ها به دلیل تکی کار کردن با این مشکل رو به رو هستند . درصد زیادی از برنامه نویس ها افراد درون گرا و غیر اجتماعی هستند که یواش یواش باعث کاهش اعتماد به نفس در زندگی روزمره می شود  .
  • سندروم ایمپاستر (impostor syndrome) سندرم خودفریبی :یک پدیده روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. بر خلاف آنکه شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده‌اند خود فرد تصور می‌کند که لیاقت موفقیت را ندارد . بر اساس این سندرم شما تمام موفقیت ها را نقض می کنید و میز روبه رویی شما خیلی از شما بهتر است ! تقریبا ۱۰۰٪ برنامه نویس ها دچار این سندرم شده اند .
  • سندرم Real Programmer : این سندرم چندسال پیش توسط یک برنامه نویس مطرح شد و ادعا کرده بود که یک برنامه نویس خوب  برنامه نویسی است که شبها , براش روز کاری باشد . در روز بیش از ۱۲ ساعت مشغول برنامه نویسی باشد و جز برنامه نویسی تفریح دیگری نداشته باشد . خیلی از برنامه نویس ها موافق و مخالف این ادعا بودند  و در نهایت  کتابی در این باره نوشته شد به نام “پیاده رو مرگ” که نشان داده بود ساعات کار زیاد چگونه بر روی برنامه نویس و کار , تاثیرات منفی می گذارد .
    در نهایت دانشگاه استنفورد آمریکا (Stanford University) بررسی ای را انجام داد و این مسئله را عنوان کرد که کار زیاد اصلا به سود برنامه نویس نیست .

شما هم اگر مشکل خاصی مد نظرتون هست حتما در نظرات اعلام کنید .

خب مقاله امروز هم به پایان رسید.خوشحال میشم مثل همیشه نظراتتون رو اعلام کنید.